Mindre kanal, tävling och Titanic

Vi är nu på Isle of Man och i helgen har vi sett på TT race. Fredrik ska bara klippa ihop filmen så kommer den med i nästa inlägg tillsammans med lite info om ön.

Nu över till underbara Crinan Canal som vi gick igenom för en dryg vecka sedan.

Efter kanalen satte vi segel mot Tarbert och seglade rakt in Storbritanniens näst största seglingshappening – Scotties Series, och vi fick sista platsen i Marinan, vilken tur! Under helgen var det seglingstävling och fest. Fredrik gick på pubrunda med sina nya “vänner” och dagen efter rakade Fredrik av sig skägget. En av de nya vännerna trodde de var jämngamla, men Fredrik är 10 år yngre!

I hamnen såg vi kultbåten “Drum” som byggdes åt Simon Le Bon (Duran Duran) för en Whitbread satsning (nuvarande Volvo Ocean Race) i mitten av 80-talet,  och Skip Novak var skeppare! Drum har varit med om en hel del, du som vill ha lite mer seglingshistoria kan se på detta YouTube klipp.

Sedan var det dags för Belfast där vi panerat att ligga i marinan mitt i stan som s/y Maverick rekommenderat. Men oturligt nog  var hamnen full av Tall Ships. Vi vände om och styrde tillbaka ut mot Bangore marina som vi seglade förbi påväg in mot Belfast. Bangore var en mysig stad och vi uppfattade den som en välbärgad förort till Belfast.

I Belfast besökte vi ett supermodernt Titanic museum. Förutom historien om bygget av Titanic och det som hände efteråt, fick vi en kortfattad historia om Belfast; I början av 1900-talet var Belfast världens största exportör av linne och fick smeknamnet “Linenopolis”. Samtidigt kunde de också skryta med världens största varv. Under de 50 åren mellan 1850-1900 ökade Belfast befolkning från 85 000-400 000! Det var bl a många ensamstående kvinnor som sökte sig till Belfast där de såg en chans att öka sin inkomst och därmed även sin självständighet.

RMS_Titanic_3

Vad kul att du vill lämna en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.