PANAMA

Tusen tack för alla kommentarer det är jättekul att läsa dem!

Efter en dryg vecka i Shelter Bay Marina fylld av allehanda bestyr och trevligheter var det dags för oss att göra Panama City och ta en närmare titt på Panamakanalen. Men först lite kort info – Det bor nästan 4 miljoner i Panama och 2 av dem i Panama City. De flesta är katoliker och pratar spanska, men många är tvåspråkiga med engelska som andra språk. Största inkomstkällan är kanalen, Panama är en demokratisk republik, klimatet är tropiskt och valutan är USD och den lokala valutan balboa finns bara i mynt.

Shelter Bay ligger på Atlantsidan av kanalen och Panama City ligger på Stillahavssidan. Tillsammans med seglarvänner hade vi 1 ½ dygn på oss i Panama City innan det var dags att återvända till båten och förbereda för nästa etapp på resan. Så det gällde att passa på att uppleva storstadsliv, hotellrum, kultur och mat!

Vi bodde två nätter på Hard Rock Hotel, hur skönt tror du att det är att ställa sig i en dusch och ha tillgång till obegränsat med vatten, som dessutom är varmt? Så underbart! Vi hade luftkonditionering och det var lite kallt så den fick vi ställa upp den på 23 grader för att inte ”frysa ihjäl”.

Vi tillbringade en hel dag i den gamla staden Casco Viejo även kallad Casco Antiguo eller San Felipe, och avslutade dagen med besök på rompub med romprovning. Vi var inne i flera kyrkor, provade kaffe från Panama som är så omtalat bra, men helt ärligt det tyckte inte vi. De bryggde kaffet som vi gör hemma med Melittafilter och resultatet blev mycket tunt och inget att skriva hem. Just nu pågår en utställning av Michelangelos verk från Sixtinska kapellet i Rom. Kul och intressant att se de verken på när håll och utan att behöva bryta nacken av att titta upp i taket.

Vi var ute och åt på två helt olika restauranger, olika i pris och mat, och båda måste vi bara rekommendera. På den första, Azahar, åt vi så god mat som vi inte ätit på flera år på restaurang och den andra var en panamansk restaurang, Fonda Lo Que Hay. Så missa inte dem om du tar dig hela vägen hit!

Och självklart tog vi en närmre titt på kanalen. Vi besökte slussar i båda ändarna av kanalen och åkte tåg.

Miraflores på Stilla havssidan
Atlanten/Karibiska havet
Agua Clara
Agua Clara
Agua Clara

Det går nästan inte att skriva ett inlägg om Panama och inte beröra USA:s inblandning och inte berätta om Panamakanalen som förbinder Atlanten och Stilla Havet. Och en annan historia skulle vara att skriva om järnvägen som i sig var enormt lönsam och avgörande för att kanalbygget skulle kunna genomföras, men den skriver vi inte om!

Panamakanalen

De första idéerna till en kanal i Panama framfördes i mitten av 1500-talet, och det första försöket att konstruera en kanal skedde under franskt ledarskap 1880. Försöket bedömdes som misslyckat år 1889 och kanalen fullbordades av ingenjörstrupper från USA:s armé mellan 1904 och 1914. Det uppskattats att så många som 27 500 dog under byggandet av kanalen mestadels av sjukdomar som malaria och gula febern och de flesta av dem mellan åren 1881-1889.

Kanalen består av två konstgjorda sjöar, flera utvidgade eller konstgjorda kanaler samt tre grupper av slussar. Vi besökte slussar och åkte tåg bl a längs den konstgjorda Gatúnsjön som är mycket större än vi trodde. Den är nästan lika stor som Hjälmaren, Sveriges fjärde största sjö.

Även Sverige hade ett finger med i bygget. Trollhättans Mekaniska Verkstad tillverkade 236 jättestora skruvar till slussarna. Skruvarna vägde nästan 1 ton styck och var 8 m långa med en diameter på 1,5 dm.

Panamakanalens totala sträcka är nästan 80 km och på den får allt från små fritidsbåtar upp till stora handelsfartyg passera, ungefär 40 fartyg om dagen går igenom kanalen. En typisk passage för ett lastfartyg är ca 9 timmar, segelbåtar brukar räkna med 2 dygn. De går igenom de första slussarna och ankrar i Gatúnsjön och fortsätter nästa dag, men vi har hört att det kan gå fortare. Vi har några seglarvänner som går igenom kanalen i dagarna och de sa att de, beroende på storlek, betalat runt 1300-1800 USD. De stora handelsfartygen betalar i snitt 300 – 400 000 USD, men om de använder Agua Locks, den nya slussen från 2016, kostar genomfarten 500 -800 000 USD.

Sedan öppning av kanalen i augusti 1914 fram till 2018 har uppskattningsvis 1 miljon fartyg passerat genom kanalen. Vill du läsa lite om Panamas historia och nutid så hittar du det lite längre ner i inlägget.

Sengångare

Om några dagar är det dags för oss att kapa förtöjningarna i marinan och segla vidare. Nästa destination är ön San Andres som tillhör Colombia, men ligger utanför Nicaraguas kust.

Jeanette & Fredrik

Historia & Nutid

Historiskt sett så kom de första spanjorerna till Panama i början av 1500-talet och därmed dog ursprungsbefolkningen (chibchan-, choco- och cuevafolken), de flesta av sjukdomar från Europa. Mellan åren 1538-1821 var Panama del av de spanska kolonierna sedan del av Stor Colombia som de blev självständiga från 1903, som vi skrivit om i tidigare blogginlägg.

1903 slöts ett fördrag där USA erhöll formell suveränitet över en 16 km bred landremsa från kust till kust där kanalen skulle byggas klart. Panamakanalzonen befästes av USA:s armé och kanalen byggdes av amerikanska ingenjörstrupper mellan åren 1904 och 1914. År 1977 beslutades att Panamakanalen och zonen skulle överföras från amerikansk kontroll till Panama den sista december 1999 vilket också skedde.

USA har alltifrån statens födelse utövat ett omfattande ekonomiskt och politiskt inflytande över Panama. De t o m invaderade Panama 1989 och störtade Manuel Noriega, som tidigare åtnjutit nära relationer med CIA och hjälpt USA att finansiera gerillagruppen Contras i Nicaragua…

Men nu är Panama en demokratisk republik med flerpartisystem och ett lagstiftande enkammarparlament, Asamblea Nacional. Val vart femte år. Rösträtt gäller från 18 års ålder och vid valet den 4 maj 2014 var valdeltagandet 76 procent.

Panama är till ytan nästan dubbelt så stort som Schweiz (8 miljoner inv.). Nästan hälften av den totala landytan täcks av regnskog och bara ¼ av landet är befolkat. De flesta bor längs kanalen och i och runt Panama City. Klimatet är, utom i bergsområden, tropiskt m a o fuktigt och hett året om med små temperaturskillnader, dessutom har de en lång regnperiod som varar maj till januari.

Största inkomstkällan är Panamakanalen och basen i ekonomin är en välutvecklad servicesektor (Panamakanalen, frihandelsområdet Colón, banker, försäkringsbolag, hamnar, fartygsregister och turism) som står för ca 75% av BNP. Det betyder att Panama är ganska beroende av världsmarknadens utveckling. Panama trycker inga egna sedlar utan här är det USD som gäller och balboa är Panamas valuta men den finns bara i mynt och har förstås växelkurs mot dollarn.

10 thoughts on “PANAMA

  1. Hej,
    Jättekul och följa er framfart👍Vi hörde så mycket gott om centralamerika från seglare som vi träffade på Canarieöarna.
    Segla väl😎🇫🇷
    Kramar, Tobbe o Eva
    moanaforgus36.wordpress.com

  2. Dear Jeanette icannotbelieve that many People died . I am happy that you got to a warm shower.🚿❤️🇸🇪, Love, Olivia

  3. Oj, det var som vanligt mycket intressant att läsa. Om Landet Panama, Panama City och kanalen och däromkring. Här växlar vädret från vinter till vår varannan dag. Ha det fortsatt bra😍😍

  4. Wow!!! Super läckert och det ar sa kul att lasa. Nu sitter vi har en lordagmorgon i Michigan och ater våfflor till frukost och laser om Panama City. Miss you guys! ❤️

  5. Spännande läsning. Markus o Anna-Karin åker dit om några veckor på semester. Vi hade golfgängsträff i lördags och självklart skålade vi för er i er champagne. Lycka till på nästa äventyr. Kram Christel

  6. Hej på er!
    Kul läsa om Panama. Man lär sig något varje gång ni skriver om vad ni gör och var ni är, t ex att kanalen delvis består av sjöar. I Täby i morse var det -12 grader. Snön är nästan borta och solen strålar. Ha det fortsatt härligt på er fortsatta seglats.
    Kram Ulla L

Lämna ett svar till Siv liljekvist Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.