Resrutt & planer

Blått är med vår Boréal 2021 –
Rött är med vår första båt Allures 2015-2020

2024

2024 kanske det inte blir jättemycket segling för oss, förutom att vi ska segla hem båten från Frankrike till Östersjön. Istället har vi motorcykelplaner som vi tror mycket på. Blir allt som vi hoppas kommer vi ta en tur upp till Nordkap och varför inte bestiga Kebnekaise på vägen.

Följ oss på våra små och stora äventyr här på bloggen, på FaceBook och på Instagram.

2023

Vi återvände till båten i Treguier i mitten av mars och hade en plan att inte ha en plan, men kanske skulle vi korsa Atlanten den norra eller södra vägen. Det är lite utanför vår “comfort zone” att inte ha en fast plan utan att hålla allting öppet, men vi skulle prova… Efter endel fix med båten blev vi i vårt tycke för sena för att gå den norra vägen över Atlanten, så den södra vägen skulle det bli i vinter.

Vi seglade runt lite i Bretagne innan vi korsade Engelska kanalen i början av juni och via Scillyöarna seglade vi till Irlands Vilda Atlantkust. I slutet av juli fick vi besked om sjukdom i familjen som gjorde att vi valde att styra om vår segling till Sverige så vi lämnade Irland och tog oss via Kaledoniska kanalen och Nordsjön till Västkusten.

Totalt seglade vi drygt 2000 nm.

Som alltid ”Sailing plans are something you write in the sand at low tide”

2022

Vi började året på Englands sydkust och seglade till Svalbard som var vår stora plan (och mål) för i år. Väl där passade vi på att runda ön Moffen och nådde 80° N innan vi vände söder ut igen. På väg norr över seglade vi under våren i Skottland, Yttre Hebriderna och Färöarna och på försommaren längs Norges kust, Ålesund till Tromsö där tog vi en kort paus och firade Midsommar hemma. Vi hoppas på att komma tillbaka till dessa platser!

Sedan slutet av oktober ligger båten på land i Treguier och vi är hemma.

Totalt seglade vi dryga 6 000 nm.

2021

Vår nya Bushpoint byggdes i Tréguier och vi fick en riktigt härlig vinter som vi saknat. Vi åkte skidor både utför, på längden, gick på tur och njöt av all snö och kyla!

Som väntat blev det Covid-19 förseningar och sjösättningen blev den 15 oktober. Vi lämnade Frankrike och Tréguier i mitten/slutet av november och seglade först till Guernsey, Alderney och sedan till England där vi besökte några platser med båten. Under december bodde vi ombord i Haslar Marina (Gosport/Portsmouth) och hälsade på seglarvänner, det blev många kära återseenden. Covid-19 var fortfarande aktuellt, så vi firade jul ombord och ställde in den planerade julen hemma och det nya året firar vi in med vänner i England.

Totalt seglade vi 296 nm med nya Bushpoint.

2020

I början på säsongen lade vi ut Bushpoint till försäljning – vi har beställt en Boréal 55 OC som är planerad för leverans sommaren 2021. Efter nyårsfirande på Isla Mujeres seglade vi till Kuba och lämnade båten i Hemingway Marina och back packade på Kuba. Därefter fortsatte vi till USA och när vi kom Florida blev Covid-19 en pandemi och våra seglingsplaner avstannade! Vi låg i Cape Canaveral i dryga 5 veckor och bestämde att nu seglar vi hem via Bermuda och Azorerna. Precis då fick vi ett bud på vår båt som vi accepterade så nu är Bushpoint såld och vi är hemma i Sverige sedan mitten på maj.

Nu ser vi framemot vår nya Bushpoint som börjar ta form och i slutet av maj fick vi de första bilderna från varvet.

Det stämmer verkligen att ”Sailing plans are something you write in the sand at low tide”

Totalt seglade vi 785 nm under 2020 och drygt 15 000 nm totalt sedan vi fick båten 2015.

2019

Vi började året i Cartagena/Colombia och seglade sedan vidare i västra Karibien tillsammans med Suzie Too Rally. Under en dryg månad besökte vi Gunaindianernas ögrupp Guna Yala (tidigare kallat San Blas). Vi seglade vidare till Panama och tillbringade några veckor i Shelter Bay Marina och besökte Panamakanalen och Panama City. Därefter till öarna San Andres och Providencia som tillhör Colombia men ligger utanför Nicaraguas kust. Vi avslutade Suzie Too Rally på Honduras Bay Islands och under orkansäsongen (juni-november) låg båten på land i Rio Dulce/Guatemala. När vi kom tillbaka i höstas gjorde vi iordning båten sedan backpackade vi i Guatemala. Vi kastade loss i slutet på november och första stoppet var Belize och därefter Isla Mujeres i Mexico där vi firade vi jul- och nyår.

Totalt seglade vi 1850 nm under 2019.

2018

Efter Sverigevistelse i jul och nyår fortsatte vi vår resa till norr ut i orkanernas fotspår. Vi började dock med ”öarna som når till molnen”, Nevis, St Eustatius och Saba. Därefter till St Martin, St Barths, BVI och USVI som alla drabbades av Irma och Maria, men som de sade ”Irmaria knocked us down but not out”. Vi avslutade säsongen med en månads dykning på Bonaire (B i ABC öarna). Sedan vi lade upp båten på land på Curaçao (C i ABC öarna) under orkansäsongen och åkte hem på sommarlov.

Under hösten seglade vi i västra Karibien där vi startade i Curaçao. Via Aruba kom vi till Colombia där vi firade jul- och nyår i Cartagena.

Totalt seglade vi 1800 nm.

2017

Januari till maj 2017 seglade vi i den södra delen av Karibien dvs Windward Islands som omfattar öarna Grenada till Martinique och Leeward Islands som omfattar öarna Dominica till Antigua. I maj lämnade vi båten på land i Jolly Harbour på Antigua och åkte hem till Sverige.
I mitten av november återkom vi till Antigua och sjösatte och sedan seglade vi mellan Montserrat – Guadeloupe – Antigua. Jul- och nyår firade vi hemma i Sverige.

Totalt seglade vi 1200 nm mellan de karibiska öarna.

2016

Vi kastade loss på Långfredagen den 25 mars och det var 4 grader ”varmt” i vattnet.
Efter att ha rundat Sverige och seglat Västkusten upp gick vi till i Norge och tog sedan ”omvägen” via Shetland och Orkney ner till Skottland. Framme i Skottland gick vi Kaledoniska kanalen

Via Nordirland seglade vi till Isle of Man för TT race och sedan vidare till Malahide på Irland och strax före Midsommar lämnade vi båten i Malahide och åkte hem under ett par månader. I mitten av augusti seglade vi vidare över den beryktade Biscayabukten till Spanien och utför Portugals kust och styrde sedan mot Kanarieöarna. I slutet av november gick vi med ARC – Atlantic Rally for Cruisers över Atlanten och den 10 december angjorde vi Rodney Bay på St Lucia. Julen firade vi tillsammans med många Skandinaver på ön Bequia och nu är det 29 grader varmt i vattnet.

Totalt har vi seglat drygt 6900 nm detta år!

2015

Under maj 2015 seglade vi hem vår båt från Cherbourg till Vaxholm, 1000 nm stod det på loggen när vi närmade oss Öland.

Båten låg i hemmahamn fram till mitten av augusti då vi kastade loss och seglade i väg mot Åland och Finland och fick två veckor helt fantastiskt, vackert sommarväder. Ni kanske minns att sommaren var riktigt bedrövlig och att det fina vädret dröjde ända till mitten av augusti.

I början av september styrde vi upp längs den svenska kusten, med många stopp på vägen. Vi hade tur med vädret igen, oftast soliga och för årstiden varma dagar. Höga Kusten var fantastiskt, underbart vackert och vi var i princip helt ensamma i alla hamnar och naturhamnar. Vilket var en fördel när vi badade bastu och doppade oss i havet och det vi gjorde var och varannan dag.

Vi vände hemåt när vi kom till Holmön strax norr om Umeå, temperaturen gick under nollan på natten och det tyckte vi var en tydlig signal. Efter 5 veckors ”Norrlandssegling” angjorde vi bryggan i hemmahamnen. Och där ligger båten och väntar på att vi ska kasta loss igen!

Totalt har vi seglat drygt 2500 nm detta år och det får vi väl betrakta som godkänt med ny båt och allting.