Amundsen!

Det första riktiga stoppet var Ny-Ålesund och det är en gammal norsk gruvby som startades 1916 av King Bay Kull Compani AS, med huvudkontor i Ålesund. 1962 lades kolbrytningen ned efter ett antal tragiska olyckor och sedan dess har Ny-Ålesund utvecklats till en Arktisk forskningsstation. Idag bedrivs forskning året runt med fokus på klimat och miljö med cirka 50 boende på vintern och 150 på sommaren. NASA skjuter t o m upp raketer härifrån. Det är världens nordligaste bosättning och vi talar bosättning för det finns ingen livsmedelsbutik utan de får sina förnödenheter med tisdagsbåten.

Det är en mycket speciellt miljö här uppe och de som jobbar här kan bara förlänga sina kontrakt upp till 4 år sedan får de inte stanna längre. Tänk dig själv att bara ha dag och natt två månader på våren och två månader på hösten. Resten av året är det antingen ljust hela dygnet (midnattssol, 21 april till 21 augusti) och på vintern är det polarnatt dvs natt hela dygnet (28 oktober till 14 februari) en period då solen inte når över horisonten. Kanske det gör något med psyket.

Flyga till Ny-Ålesund kan bara de som jobbar här göra, alla andra måste ta sig hit med båt. Kryssningsfartyg av olika storlek kommer och går hela tiden under sommarsäsongen så kontrasten måste var stor det mörka halvåret.

Hamnen i Ny-Ålesund
Bygatan i Ny-Ålesund
Gruvans gamla tåg

Vi lyckades angöra Ny-Ålesund när flaggan var hissad och det visade sig att det var Amundsen födelsedag. Visserligen 16 juli för 150 år sedan men ändå häftigt eftersom det var härifrån han härifrån han lyfte med luftskeppet NORGE 1926. Därmed blev han först att flyga över Nordpolen tillsammans med Nobile och Ellsworth. Förankringsmasten för luftskeppet står fortfarande och pekar rakt upp i himlen.

Förankringsmasten för luftskeppet

Nu kommer vi till det tragiska i Amundsen historien och det är att 1928 vill Nobile göra om bravaden själv med luftskeppet ITALIA. Det lyckas han med, men kraschar på isen på tillbakavägen och ett stort räddningsuppdrag dras igång. Varpå Amundsen sätter sig i ett flygplan upp till Svalbard för att hjälpa till med sökandet men flygplanet kommer aldrig fram till Svalbard.

Amundsens gamla kåk

Amundsen är kanske mest känd för att ha varit först genom Nordväst passagen dvs på ovansidan av Kanada och över på andra sidan med sitt skepp GJÖA 1903-1906.

En nyhet för oss var att detta var 25 år efter att Nordenskiöld tog sig genom Nordost passagen. Idag anser man nog att Nordväst passagen är enklare i alla fall för oss med segelbåtar, antagligen var isförhållanden annorlunda för drygt 100 år sedan.

Midnattspub
Puben Mellagret
Nordligaste postkontoret
Nordpol hotellet i Ny-Ålesund

På andra sidan fjorden, sett från Ny-Ålesund, ligger New London som har en intressant men kort historia. 1920-talet startades här brytning av rosa marmor. Det byggdes upp en rejäl infrastruktur med hus, järnväg och lastkran för att frakta och lasta de rosa marmorskivorna på båtar. Sedan visade det sig att när skivorna kom söder över, och fick mer behagliga temperaturer omkring sig, så sprack de flesta och stenbrytningen lades ned.

Ankrade utanför New London
Gamla ångmaskinen
Utlastningskranen
Bergstopparna Tre Kronor Svea, Nora och Dana.

Så avslutar vi detta inlägg med bilder glaciär bilder. Lilliehöökbreen.

Lite perspektiv på storleken

Nu tror vi oss se ett väderfönster till fastlands Norge, så nu kastar vi loss från Longyearbyen och går söderut. Vår datasupport, syster Jessica, håller ställningar.

Jeanette & Fredrik

One thought on “Amundsen!

  1. Väldigt intressant allt vad ni skriver ❤️ och beskriver🙏 Har nästan svårt att ta in allt, men läser med stort intresse. God seglats vidare och hemåt😍😃

Vad kul att du vill lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.