Från bergsget till hockeyfantast

Skuleberget

WoW vad jag kände mig proffsig när jag fick på mig utrustningen hos VIA FERRATA viaferrata.se och började bestiga Skuleberget strax utanför Docksta. Det var så jättekul att klättra, ibland kanske lite väl svårt att veta var fötterna skulle placeras och ibland fick vi verkligen dra oss upp med händerna längs berget, det var lite tufft emellanåt, men så kul klättring i 1 1/2 timme! Vi var helt ensamma denna dag på Skuleberget, solen sken och det var en fantastisk utsikt (igen). Vi tog oss ner till Rövargrottan där gamla sägner berättar att troll och annat ”otyg” bodde. På 1600-talet sägs det att rövare bodde i grottan och utgick därifrån när de plundrade handelsresande och byarna runtomkring. Jag tyckte grottan var väldigt liten, men några rövare fick det säkert plats. Vi lämnade Skuleberget, och kände att bergsklättring kanske också är vår grej, och promenerade de 2 km tillbaka till båten, kastade loss och körde för motor till Baggviken på Mjältön.

Brant Knixigt Vackert På toppen

Sveriges högsta ö

Baggviken är en väl skyddad vik, som kallas femöringen kanske för att den är mycket liten, så när det är säsong är det säkert trångt i viken, men nu var vi helt ensamma, vilken lyx! Fredrik började genast såga och klyva ved till bastun och lägerelden, gud vad mysigt det var. En sådan härlig avslutning på dagen. Mjältön är Sveriges högsta ö med Bastutoberget som sticker 236 m ö h. Sedan 1960-talet finns en tradition att de som besöker öns topp tar med sig en sten och lägger på toppen. Vi tänkte inte vara sämre så vi packade med oss kameran, vatten och en sten och gav oss av. Det var drygt 2 km till toppen och det var stundtals ganska brant så jag saknade säkerhetslinan och bergshakarna från Skulebeget. Men vi tog oss upp och fick vår belöning, en fantastisk utsikt (igen), Höga Kusten är verkligen supervacker vart man än vänder sig.

Bastutobergetstopp Baggviken Vacker vy (igen) Kustbevakningen

På vägen ner såg vi älgspillning men träffade inte på älgen (puh!) men en orre/tjäder flög upp och skrämde livet ur oss, fast den var nog den som vart mest rädd. Vi plockade några lingon som vi ska ha som tillbehör till en middag framöver. Undertiden som vi förberedde oss för att kasta loss fick vi besök av kustbevakningen… Ni som läst bloggen från vår hemsegling minns säkert att den franska kustbevakningen bordade oss! Denna gång hade vi dock tur, det var Per med kollega som ville kolla att allt var OK och önskade oss en fortsatt skön segling. Första gången vi träffade Per var på Ulvön och då berättade han om båten Ester som han har bärgat ester1901.se och en till länk Bärgning av känd segelbåt

Som en passus kan jag berätta att vi funderade på att döpa vår båt till Ester efter min farmor och Fredriks mormor och mina föräldrars hund som tillfälligt bodde hos mig när Fredrik och jag träffades. Men vi valde Bushpoint, vi bor på Buskudden, och båten är ju också vårt hem.

Ö-vik

Nu har vi varit i Ö-vik ett par dagar, vilat upp oss från alla äventyr, städat och tvättat och sett på hockey på Fjällräven Center som är stor och fin! Det har inte gått särskilt bra för Modo i SHL i början av säsongen, men igår, då spelade de mycket bra, de ”slaktade” HV 71 och vann med 5-0! Inför gårdagens match låg Modo sist men efter gårdagens alla SHL-matcher ligger de på en åttonde plats (av 14). De sägs att ”Foppa” var med och peppade inför matchen och var han det tycker jag han ska peppa laget inför varje match!

Modulhus Hockey

Imorgon kastar vi loss igen och styr söderut, Högbonden står på tur att få ett besök av oss.

Här är en film från vår fina segling från Mjältön till Ö-vik.

2 thoughts on “Från bergsget till hockeyfantast

1. Imponerande klättring, jag hade aldrig vågat. O sen hockey, ni hittar verkligen kul saker att göra. Kram

Vad kul att du vill lämna en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.