Portugal och vintips

Nu är också den portugisiska kusten avklarad och vi har  kommit ända ner till Lagos i Algarve. Och snart är vi redo för Kanarieöarna.

Till skillnad från Galicien där det fanns 101 platser att besöka så fanns det inte så många stopp att göra längs Portugals kust tyckte vi. Vår första hamn blev Viana do Castelo med många vackra byggnader och torg. På en höjd tronar kyrkan Santa Luzia som byggdes i början av 1900-talet, den ligger högt och ses mycket bra vid inseglingen till Viana do Castelo.

En fin kväll i Viana do Castelo

Natthamn i Viana do Castelo

Nästa hamn blev Douro Marina i Porto som har en fin service av nybakt bröd som varje morgon levererades till båten, lyxigt! Vi stannade i Porto i fem dagar och kurerade min förkylning, turistade, besökte två portvinshus och provade portvin, det är nog nästintill obligatoriskt att göra det i Porto. Det första portvinshuset vi besökte var Churchills, ett ungt hus som startade 1981, och det var i mitt tycke ett mediokert besök. Behållning var att vi där träffade en kille som såg ut som en rysk fotbollshuligan, men visade sig vara en polsk portvinsnörd och Portugalälskare. Hursom så tipsade han oss om Croft Vintage 2011, och vilket vin! Det säljs till samma pris på Systembolaget som hos Croft. Gillar du röda portviner är det en stark köprekommendation på Croft Vintage 2011!

Portvinsnörden är till vänster

Högklassig provning!

Porto som stad är pittoresk med sina gamla slitna hus, kyrkor och andra sevärda historiska hus och den fina järnvägsbron Ponte Dona Maria byggd av Gustave Eiffel 1877.

_dsc0436

Ponte Luís I är byggd av Théophile Seyrig och det syns att han var kompis med Eiffel

Vy från marinan mot Porto till vänster och Vila Nova Gaja till höger

Bra läge på marinan i Porto

_dsc0466

Ett skepp kommer lastat med vadå? Man kan undra.

Till Cascais anlände vi efter en nattsegling från Porto. Cascais är en vacker stad som ligger strax norr om Lissabon. Med tåg tar det bara 40 minuter in till Lissabons centrum med alla sevärdheter. Lissabon blev bara ett snabbt besök där vi en kväll åt middag med João Portugal Ramos, vars viner jag också kan rekommendera (Vila Santa nr. 12507 är alltid ett säkert kort liksom Ramos nr. 6139, båda finns på Systembolaget). I Cascais fick vi den riktigt härliga värmen och en kväll lade vi oss på svaj och badade, så härligt, det vill vi ha mer av!

Vi mötte även en riktig skönhet i Cascais, så otroligt vacker och är det någon som är ute efter en ny båt så är den till salu. Priset är endast 20 miljoner ………………………….. Euro!
Klicka här: Länk till annonsen

Endeavour “the most beautiful J Class ever”

Från Cascais nattseglade igen och styrde mot Lagos, det blev en skumpig natt med några timmars motorerande. När vi seglar har vi bara seglingslanternan i masttoppen, men när vi slår på motorn så tänder vi motorlanternorna och då blir det mer upplyst runt båten. När vi seglade under natten hade jag hört ”plaskande” ljud runt båten, men inte sett var det var, men när lyset kom på – då såg jag dem! Det var säker 10 delfiner som lekte runt båten. WoW, det är som att de vet att det ska komma och pigga upp trötta seglare. Fredrik sov så det blev ingen film, men eftersom det var så mörkt hade det nog inte blivit en så bra film i alla fall.

Väl framme i Lagos blev vi väl omhändertagna av familjen Billström som bor precis bredvid marinan och har en fantastisk utsikt.  Dessutom var även min favorit syster där och levererade min dator. Det var jättekul att träffa lilla syster i Lagos, tack för att du kom och för att du tog med dig allt!

Även ett stort tack till Billströms som har ställt upp som tvättinrättning och som flerstjärnig restaurang under dagarna i Lagos.

Imorgon onsdag kastar vi loss och kommer anlända Lanzarote någon gång under helgen beroende på väder och vind.

_dsc0467

Billströms utsikt på dagen

_dsc0486

Billströms utsikt på kvällen

4 thoughts on “Portugal och vintips

1. Vila Santa och Ramos används fortfarande av oss, måste prova portvinet också.
    En fd kollega jobbar nu som hematolog på Huddinge. Hörde av en ssk idag att han och sonen också är på väg till Gran Canaria och över Atlanten 20 nov. Vet inte vad dom har för båt men dom heter Broliden.
    Hoppas ni har en härlig seglats till Gran Canaria
    Kram till er båda

2. Hoppar ni över Porto Santo och Madeira? Många fina levada-vandringar på Madeira.

Anna-Karin har flera gånger seglat J-båt som fotograf ombord på Rainbow och Velsheda. Men aldrig Endeavour. Hon brukar vara i sjunde himlen när hon kommer tillbaka hem till Unicorn.

Unicorn klarade Matthew fint i Antigua, liksom alla andra båtar där. Men stormen var inte så kraftig vid passage av ökedjan.

• Vad kul att Anna-Karin seglat med Velsheda, vi träffade Louise som en tid var “manager” ombord på Velsheda, i Cascais. De har precis börjat segla sin nya båt: http://www.sywolfhound.com/, vilken skönhet! Härligt att höra att Matthew höll sig relativt lugn, följde läget på er blogg – och måste bara också säga vilken härlig sommar ni har haft!

Vad kul att du vill lämna en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.