Arkösund till Karlskrona

Nu har vi kommit en bit till på vår resa som hitintills gått i historiens tecken. Efter våra första dagar till sjöss började vi fundera på om vi köpt motorbåt! Vi motorerade flera dagar eftersom vinden var svag och emot oss.

_DSC0147

Grundet Kejsaren men utan sin krona

Men efter Arkösund så löste det sig, efter några timmar på stilla vatten vände vinden och kom från någorlunda rätt håll och i bra styrka. Som förväntat har det inte varit mer än runt 7 grader varmt och vi har varit glada för vår ”backdrop” på sprayhooden där har vi suttit varma och i skydd för vinden. Solen har lyst de flesta dagarna och vi har bara haft lätt dimma, dimma är annars mycket vanligt så här års då varmt möter kallt på vattnet. Just det, vattentemperaturen har stigit sedan vi lämnade Resarö med 3 grader till Karlskronas 6 grader, men ännu är det inte badbart.

Arkösund

Vid sekelskiftet 1900 fanns det nationalromantiska strömningar i Sverige och de bidrog till att förvandla Arkösund till en populär sommarort för Norrköpings burgna invånare. Vi såg att många av de fina sekelskiftesvillorna finns kvar och vi förstår lockelsen som sommarställe. På eftermiddagen gjorde vi bryggvandringen och längs den långa och snirklande bryggan fanns bilder från förr på platsen vi stod, så vi kunde se då och nu. Kul tycker jag som gillar historia.

Fina hotellet

Fina hotellet i Arkösund

Vi gjorde ett kort stopp, efter lång dags kryssande, i Byxelkrok och vi vilade upp oss för att nästa dag kasta loss mot Kalmar.

_DSC0163

I Byxelkrok bland fiskebåtar

Kalmar

Av en händelse så var vår OSK-vän Gertrud och jobbade i Kalmar så hon tog en paus och kom ner och tog emot tamparna. Strax därefter kom Björn, en gammal vän till Fredrik som bor lite utanför Kalmar. Han har utsikt över sundet så han hade koll på när vi anlände till Kalmar. Björn tipsade oss Kronanutställningen och restaurangen Gröna Stugan som låg runt hörnet från hamnen. Där blev det en god middag på kvällen.

Vi låg två nätter i Kalmar och det innebar att vi hade en hel dag att göra Kalmar. Vi gick genom gången ut på träbron mot fängelset, bara det en trevlig promenad (tack för tipset Crilla). Fängelset som öppnades år 1852 såg riktigt pampigt ut, med fin utsikt över Kalmar och vattnet. Före det nybyggda fängelset förvarades fångarna i fängelsehålor på Kalmar Slott. Det låter som ett kallt, rått och fuktigt ställe så fångarna blev säkert glada för att komma till det nya fängelset där fick de egna celler.

_DSC0205

Gångtunnel mot Kalmarfängelse

_DSC0218

Kalmarfängelse till vänster och vattentornet till höger

Slottet hade inte öppnat för säsongen, men vi kunde gå utanför och kolla och det var intressant, jag fick bl a lära mig att det var en stark drottning som stod bakom Kalmarunionen, det visste jag inte!

Kalmar Slott i bakgrunden

Kalmar Slott

Men den absoluta höjdpunkten i Kalmar var utställningen om Regalskeppet Kronan på Kalmarmuseum. Hittills har över 30 000 föremål tagits upp. Kronan var samtida med Vasaskeppet så Vasa och Kronan utställningen borde vara den perfekta kombinationen (synd att det är lite långt avstånd emellan dem). Vasa har båten och Kronan har alla saker som ska finnas på en sådant skepp inkl. silverskatten.

Vi seglade vidare en kortare distans och övernattade i Bergkvara ca 4 mil söder om Kalmar. Vi läste på och fann att Bergkvara är en av Sveriges äldsta hamn-och handelsplatser med anor från förhistorisk tid – det hade vi ingen aning om. Vi sov en natt och kastade loss mot nästa mål som var Karlskrona, örlogsstaden. Ja, vi seglade hela dagen i solsken och med vind från nästan prefekt håll med många vindvridningar så vi övade oss i samspelet att slå (byta sida på seglen). Inseglingen till Karlskrona är mäktig med alla försvarsanläggningar både gamla som mer moderna.

Karlskrona

Första dagen i Karlskrona lade vi på Marinmuseum som utsetts till årets museum 2015 och det är väl värt ett besök till och med värt en omväg. Bland annat finns en hel  u-båt (Neptun) inne i  museet och den var i tjänst fram till 1998 och är ganska modern. Sedan finns det så otroligt mycket mer att se och de hade god lunch i museirestaurangen.

_DSC0248

Utanför Marinmusem

Marinmusem i Karlskrona

Vi tycker Karlskrona är en mycket vacker stad med breda gator lagda i rutnät och välplanerad. Staden planlades till Trossö med fina ritningar och allt eftersom det var obebodd ö innan Karl XI (och amiralitet) bestämde att förlägga sin örlogsbas här.

Obebodd kan ju diskuteras för ön ägdes av bonden Vittus Anderson och han var inte intresserad av att sälja till kungen. Andersson gjorde motstånd och satte sig upp mot kungen och då slutade det som förväntat. Han blev satt i fängelse anklagad för sjöröveri och ön tvångsinlöses för 1000 riksdaler! Enligt sägnen uttalade Andersson en förbannelse över ön att den skulle drabbas av pesten, brinna och sedan sjunka. Två av tre förbannelser har inträffat …

Men platsen för en örlogsbas är prefekt, så prefekt att ryssarna var lite väl nyfikna på den i oktober 1981.

Imorgon kastar vi loss och tar oss över Hanöbukten, vi får se var vi hamnar.

3 thoughts on “Arkösund till Karlskrona

1. Hej på er
    Jättefina bilder och trevligt skrivet hoppas att ni får bra vind framöver
    Kramar till er båda
    Maud & Håkan

Vad kul att du vill lämna en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.